ORGANISATION
AFFÄRSPLAN
I föreningens affärsplan redovisas föreningens övergripande vision och affärsidé, marknads-, finansiella-, miljö-, klimat- och slutligen kvalitetsmål.VISION
HSB Landskrona erbjuder attraktivt, prisvärt, tryggt och miljövänligt boende för alla genom livets olika skeden.AFFÄRSIDÉ
HSB Landskrona ska vara det naturliga valet avseende bostäder och förvaltningstjänster. För att vara det naturliga valet tillhandahåller vi bostäder och tjänster som ska vara prisvärda, kvalitativa och miljömedvetna. Detta gör vi genom HSB kärnvärderingar ETHOS:Engagemang: HSB engagerar sig i det som rör livet, både för den enskilda människan och för samhället. Via engagemang skapas rum för samverkan och medlemsinflytande.
Trygghet: Det vilar en känsla av trygghet i HSB. Tillsammans skapar medlemmarna trygghet. HSB ger utrymme att leva livet på det sätt som passar var och en.
Hållbarhet: Det finns ett långsiktigt tänkande i all verksamhet inom HSB.
Omtanke: HSB gör mer än att bygga och förvalta bostäder. Vi har omtanke om livet i och mellan husen.
Samverkan: All verksamhet i HSB bygger på samverkan människor emellan.
MÅLSÄTTNING MED HSB LANDSKRONAS
VISION OCH AFFÄRSIDÉ
”HSB Landskrona är en organisation som skapar engagemang och infriar förväntningar där varje medarbetare ser uppsatta mål som ett personligt åtagande”POLICYDOKUMENT OCH KODEN
Policydokumenten är utarbetade och antagna av HSB Landskronas styrelse. Dokumenten redovisas i det interna verksamhetssystemet som kontinuerligt granskas i samband med ISO-revisioner. HSB Landskrona arbetar enligt HSB Riksförbunds kod för föreningsstyrning.KVALITETSSTYRNING
HSB Landskrona är certifierad i de tre ledningssystemen enligt ISO-standarderna:-Kvalitet (ISO 9001)
-Miljö (ISO 14001)
-Informationssäkerhet (ISO 27001)
IT- OCH DATAFRÅGOR
Inom HSB Landskrona arbetar vi med IT-system för alla våra affärsområden och verksamheter. Detta innefattar förvaring och hantering av all information i digitalt format för våra kunder. Vi säkerställer att all information hanteras enligt:• Tillgänglighet - behörig åtkomst till information.
• Sekretess - skydd mot förändring, förlust eller avslöjande av information.
• Kvalitet - skydd mot att information förvanskas.
• Spårbarhet - dokumentation och loggning för uppföljning.
I HSB Kompassen finns inskrivet att HSB skall tillhandahålla ett sammanhållet affärs- och IT-system senast under 2015. HSB Landskrona kommer under de närmaste åren att gå över till HSB gemensamma IT-system och IT-drift.
Under året har vi påbörjat resan mot dessa målsättningar, tillsammans med 11 andra HSB föreningar. Detta genomförs under ett projekt ”All4One”.
De HSB föreningar som ingår i projektet är HSB Landskrona, HSB Mölndal, HSB Norra Bohuslän, HSB Värmland, HSB Karlskoga-Degerfors, HSB Kristinehamn, HSB Filipstad, HSB Södertälje, HSB Södermanland, HSB Östra, HSB Östergötland och HSB Sydost. Tillsammans omfattar vi ca 70 000 förvaltade objekt, ca 650 anställda.
Projektet syftar till att implementera ett nytt affärs-, fastighets- och medlemssystem benämnt Agresso, Agresso serviceorder, Fastnet och HSB Portalen, dvs. vi kommer att lämna systemet Hero.
Målet med projektet är att:
• HSB ska med lokal närvaro vara den ledande aktören inom boende och fastighetsförvaltning genom först klassiga moderna tjänster och service.
• Genom gemensamma och enhetliga processer uppnås kvalitetssäkring, ökad effektivitet och minskad sårbarhet. Vi skapar förutsättning för förbättrad, lokal, konkurrens kraft och attraktivitet med gemensam modern teknik och digital tjänsteutveckling.
• Förutsättningar skapas för utvecklad och förbättrad kundsupport och tillgänglighet genom arbete över föreningsgränserna.
HSB Landskrona kör i HSB gemensamma affärssystem med start under 2017. Skifte av IT-drift skedde under 2016.
Under 2016 har IT-driften av de centrala IT-systemen flyttats till Tieto som är specialister på hantering av IT-drift och uppfyller våra krav enligt ovan. De ser till att vi har en stabil och säker drift vilket är viktigt både internt men även för till exempel WebbHero som skall vara tillgängligt för våra kunder både dag- och kvällstid.